среда, 6. март 2013.

Zajedničko starateljstvo - dobro rešenje ili ne?

                                                                                                                Kada dođe do razvoda braka, važno pitanje je kome će pripasti starateljstvo nad detetom.
Aktuelni Porodični zakon nudi najbolje rešenje za dete - zajedničko starateljstvo.
Zajedničko starateljstvo je zahtevan model za roditelje. Bivši supružnici bi trebalo da se ponašaju kao da su i dalje u braku, ali  da prihvataju nove partnere i sve drugo što život nekadašnjeg bračnog druga donosi, rukovodeći se svešću da postupaju najbolje za svoje dete. Sudeći prema dosadašnjim iskustvima, tek retki uspešno ostvaruju ovaj model brige o detetu.
Razvod braka je stresna situacija za partnere i decu podjednako. Ukoliko su konflikti svedeni na minimum i supružnici se opredele za sporazuman razvod, to će biti povoljnija situacija za sve učesnike u teškoj situaciji razvoda braka. Pored činjenice da na taj način može da se prođe sa manje poteškoća, opcija sporazumnog razvoda nudi još jednu, važnu mogućnost za samo dete ili decu.
Prema Porodičnom zakonu, koji je na snazi od jula 2005. godine, kada dođe do sporazumnog razvoda, supružnici mogu da ostvare vršenje roditeljskog prava na dva načina: zaključenjem sporazuma o zajedničkom vršenju roditeljskog prava, ili sporazumom o samostalnom vršenju roditeljskog prava. Zajedničko vršenje roditeljskog prava roditelji mogu da ostvare ukoliko sud proceni da je to u najboljem interesu deteta.
Pismeni sporazum o zajedničkom vršenju roditeljskog prava je u praksi poznat pod terminom «zajedničko starateljstvo». Iako bi već iz samog naziva trebalo da bude jasno šta takav koncept brige o detetu podrazumeva, postoje određene nedoumice. Ovo su odgovori na osnovna pitanja o ovoj, za dete izuzetno povoljnoj zakonskoj mogućnosti.

Iskustva drugih
U SAD-u je uobičajena praksa da se u sklopu sporazumnog razvoda braka i odluke o zajedničkom starateljstvu, koja je uglavnom regulisana u postupku medijacije, sačini roditeljski plan. To je pisani sporazum kojim se roditelji saglašavaju o načinu ostvarivanja roditeljskih prava i dužnosti po prestanku bračnog života. Takav sporazum treba da sadrži odredbe o tome gde će dete živeti, vremenu i trajanju međusobnih susreta roditelja i deteta, načinu na koji će donositi odluke koje su od značaja za dete (obrazovanje, medicinski zahvati...).

Crtez majke koja vodi jedno dete i oca sa druge strane koji za ruku vodi drugo dete
Zajedno i rastavljeni


 Šta je zajedničko starateljstvo?
- Najjednostavnije rečeno, to je situacija u kojoj se brak između supružnika razvodi, ali su i dalje roditelji, i na tom planu nema nekih značajnijih promena u odnosu na dete, osim činjenice da mama i tata ne žive zajedno. Praktično, za dete znači da će se roditelji ponašati kao da su u braku. Zajednički će se dogovarati o svim važnim pitanjima vezanim za život deteta, zajednički donositi odluke i međusobno se obaveštavati o događajima u životu deteta, kao i o svim uočenim promenama. Zatim, dogovaraće se i u vezi obavljanja svakodnevnih dužnosti, kao što su odvođenje deteta u vrtić ili u školu, na sport i slične aktivnosti, ali i u vezi poseta lekaru, i oko svih drugih važnih obaveza.

Sa kim živi dete?
- Sastavni deo sporazuma o zajedničkom vršenju roditeljskog prava jeste i činjenica gde će živeti dete, odnosno šta će se smatrati prebivalištem deteta. Zakon jasno ukazuje na to da se mora znati prebivalište deteta, što znači da nema mesta proizvoljnom tumačenju - «dete će malo da živi kod tebe, a malo kod mene». Dete živi samo sa jednim roditeljem, a dinamika viđanja roditelja sa kojim ne živi je određena dogovorom roditelja i podelom obaveza. U psihološkom smislu, za dete je izuzetno važno da zna gde mu je dom.

U kojoj meri je koncept zajedničkog starateljstva pogodan za dete?
- Model zajedničkog starateljstva je najpogodniji za dete ukoliko je roditeljsko funkcionisanje bivših partnera usklađeno i očuvano, ako nije opterećeno konfliktima ili problemima koji su uslovili razvod braka. Ovaj koncept podrazumeva u potpunosti očuvanu i kvalitetnu komunikaciju među roditeljima, njihove usklađene i funkcionalne vaspitne obrasce, očuvano poverenje i međusobno poštovanje. Na taj način, dete dobija poruku da je i dalje jednako voljeno od strane oba roditelja i sprečava se traumatičan osećaj gubitka zbog razdvajanja oca i majke.

  Kako to izgleda u praksi?
- Čini se da je prevazilaženje svih konfliktnih situacija koje su dovele do razvoda preveliki zahtev za roditelje, a to predstavlja osnovu za dalje zajedničko staranje o detetu. Dogovor, međusobno poštovanje, uvažavanje, kulturno ophođenje, komunikacija - kao da su apstraktni pojmovi za roditelje kada je reč o interesu zajedničkog deteta.
Razvod je vreme velikih promena, a na koji način će se prevazići, zavisi od mnogo faktora. Istraživanja su pokazala da se deca čiji su roditelji okončali brak bez svađa i velikih reči, brže oporavljaju u odnosu na decu koja su prisustvovala burnim i žestokim raspravama. Ukoliko su se roditelji neprestano svađali, ili je atmosfera u kući odisala napetošću, besom, tugom - razvod roditelja može da predstavlja olakšanje za dete.

Koliko je prisutan model zajedničkog starateljstva kod nas?
- Nažalost, u našoj sredini nije zastupljen u meri u kojoj bi to bilo poželjno. Prema evidenciji Gradskog centra za socijalni rad u Beogradu, tokom 2009. godine su se nadležni sudovi češće obraćali ovoj ustanovi za mišljenje u vezi sa predlozima za sporazumne razvode brakova u odnosu na tužbe. Ali, reč je pre svega o sporazumima o samostalnom vršenju roditeljskog prava. Ipak, tokom prošle godine, Gradski centar za socijalni rad u Beogradu je primio 567 zahteva od strane sudova za procenu sporazuma roditelja, u odnosu na 452 zahteva za mirenje po tužbi za razvod braka. Nažalost, nije evidentiran nijedan zahtev suda za dostavu mišljenja u vezi predloga za zajedničko vršenje roditeljskog prava. To ne znači da ovih predloga nije bilo u proteklom periodu na području Beograda, već da ih naš način evidentiranja posebno ne izdvaja.

Kako ostvariti komunikaciju koja je najpogodnija za dete?
- Za dete je veoma važna postojanost, doslednost, kao i podrška i ljubav oba roditelja. Dete nikada ne treba staviti u poziciju da bira između roditelja. Razvod treba da bude prestanak braka, a ne prestanak roditeljstva.

 Kako olakšati razvod detetu? - Dete je u veoma nezavidnom položaju ukoliko nije adekvatno pripremljeno od strane oba roditelja, upoznato sa planovima roditelja u vezi njegove dalje organizacije života, i to na način koji je prilagođen njegovom uzrastu i zrelosti. Za dete je važno saznanje da su roditelji doneli odluku o razvodu i da ono nije krivo zbog toga što tata i mama neće živeti zajedno. S obzirom da je to situacija koja je za dete puna otvorenih pitanja, potrebno mu je omogućiti da postavlja pitanja, da iskaže svoja osećanja i strahove.
Na neka pitanja, roditeljima neće biti jednostavno da odgovore. Ipak, važno je da daju odgovore koji su prilagođeni uzrastu deteta i da odgovaraju realnosti.

Da li je model zajedničkog starateljstva preporuka u slučaju razvedenog braka?
- Ukoliko su ispunjeni navedeni preduslovi, ako je to rešenje prihvatljivo za oba partnera, i ukoliko će takvo rešenje da osigura emocionalnu stabilnost za dete, onda koncept zajedničkog starateljstva jeste preporuka kada dođe do razvoda braka.

Šta kaže zakon?Sporazum o zajedničkom vršenju roditeljskog pravaČlan 76.
(1) Sporazumom o zajedničkom vršenju roditeljskog prava, roditelji deteta pismeno se saglašavaju da će roditeljska prava i dužnosti obavljati zajednički, međusobnim sporazumevanjem, koje mora biti u najboljem interesu deteta.
(2) Sastavni deo sporazuma o zajedničkom vršenju roditeljskog prava jeste i sporazum o tome šta će se smatrati prebivalištem deteta.

Tekst je nastao u saradnji sa Oliverom Simendić, psihologom, specijalistom porodične medijacije iz centra za analitičko-istraživački rad Gradskog centra za socijalni rad.
Milica Gacin

TEKST PREUZET SA:  http://www.yumama.com
foto:   http://www.lifeconnect.rs

12 коментара:

  1. 1. razvedene majke u Srbiji još uvek nisu prepoznale sopstveni interes u zajedničkom starateljstvu, za razliku od Švedjanki koje se za njega često opredeljuju, jer im daje znatno slobodno vreme da se posvete sopstvenom životu, pronadju novog partnera, i provode vreme sa njim.
    2. zabluda, koja je ukorenjena kao i mnoge druge, je da roditelji moraju da se izvanredno slažu da bi zajedničko starateljsvo funkcionisalo. Standardni model pri samostalnom starateljstvu je da se dete sa drugim roditeljem vidja sredom, i svakog drugog vikenda, što je veći broj primopredaja izmedju roditelja nego kada bi dete provodilo nedelju dana kod jednog, pa nedelju kod drugog, pa samim tim se smanjuje i njihov kontakt i mogućnost sukoba.
    3. mogućnost da se dete otudji od roditelja sa kojim ne stanuje je podelom vremena, tj. ravnopravnim roditeljstvom (posledicom zajedničkog starateljstva) potpuno eliminisano, a mnoge studije u svetu su pokazale da deca koja su odrasla uz podršku i provodjenje vremena sa oba roditelja posle razvoda, su u odraslom dobu imala mnogo manje mentalnih, socijalnih i zdravstvenih problema nego deca odrasla u jednoroditeljskim porodicama.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Posebno hvala dr. Agbazara za POVRATAK moje voljene u roku od 48 sati. Nemam što drugo reći osim da vam zahvalim i da vam kažem da sam sretna .. Moj ljubavnik se prema meni ponaša bolje i većinu svog vremena provodi sa mnom sada govoreći koliko me voli kao i uvijek .. Ako Imate problema s voljenim kontaktom dr. Agbazara putem e-maila: ( agbazara@gmail.com ) ili WhatsApp ( +2348104102662 ) jer je on rješenje svih problema u vezi

      Избриши
  2. Pozdrav moje ime je Camila Rodela i ja sam iz Hrvatske, ali živim u Sjedinjenim Americkim Državama
    State.I sam ovdje da svjedocim o dobrim djelima DR.OGAGA ??KUNTA u My
    Moj suprug i ja smo 27 godina vjencali s dvoje djece. Samo
    prije dvije godine sve je došlo do kraja. Želio sam muž natrag i molio sam
    ali nikada nije slušao, pa sam došla na nekoliko svjedocanstava o tome
    odredeni carobnjak. Neki su svjedocili da je donio svoje Ex
    ljubavnik, neki su svjedocili da vraca maternicu i rak, i druge
    bolest, neki su svjedocili da može baciti caroliju da zaustavi razvod i isto tako
    carolija da dobije dobro placen posao tako dalje. Nevjerojatno je, takoder sam došao preko jednog
    osobito svjedocanstvo, bilo je o ženi nazvanoj Vera, o kojoj je svjedocila
    kako je vratio svog bivšeg ljubavnika i na kraju njezina svjedocenja
    ispustio je e-poštu. Nakon citanja svih ovih, odlucio sam mu pokušati. I
    kontaktirao me putem e-pošte i objasnio mu problem. i on mi je rekao
    što trebam uciniti, ucinio sam to i moj suprug se vratio k meni. Mi smo riješili naše
    pitanja i bili smo još sretniji nego ikad prije DR.OGAGA ??KUNTA ti si a
    darovitog covjeka i necu ga prestati objavljivati ??jer je divan
    Covjek. Ako imate bilo kakvih problema i tražite pravu i istinsku
    Probajte ga u bilo kojem trenutku, on je odgovor na vaše probleme. Možeš
    kontaktirajte ga putem e-maila: ogagakunta@gmail.com i riješite probleme
    poput mene. Može riješiti sljedece probleme i još mnogo toga.
    (1) AKO želite svoj povratak
    (2) ŽELITE ZADOVOLJAVATI SVOJU BOGU ZA STOP DIVORCE
    (3) ŽELITE PROMICIRATI U VAŠEM UREDU
    (4) ŽELITE ŽENE I ŽENE NA RADU UCINITI ATRAKTIVNO
    (5) Ako želite objasniti dijete
    (6) ŽELITE BITI BOG
    (7) ŽELITE SVOJU UMJETNU DA VOLIM SAMO ZA VLASTITU ŽIVOTU
    (8) POTREBU JEDNOG LUCK SPELL
    (9) POTREBU LOTTERIJSKI SPLIT
    (10) Trebate posao
    ogagakunta@gmail.com

    ОдговориИзбриши
  3. Cijeli moj život nikad nisam vidio ništa što tako brzo radi poput čarolije Dr. Abazara. Nakon kontaktiranja Dr.Agbazara, počela sam vjerovati u izjavu da svaki novac ima dvije strane. Kad me ljubavnik ostavio, zakleo mi se da se više nikad neće vratiti k meni, ali hvala Bogu što sam kroz pomoć dr. Agabazu imala svog ljubavnika natrag u mene u roku od 48 sati, a ja ću također željeti da se drugi ljudi razbije srca da bi se obratili dr. Agbazara kroz ove detalje ispod koje su putem e-pošte: ( agbazara@gmail.com ) ili preko Whatsappa na +2348104102662 onda možete vidjeti čuda Dr.Agbazara

    ОдговориИзбриши
  4. Pozdrav, ja sam iz Sjedinjenih Država, želim podijeliti ovo veliko svjedočanstvo o tome kako mi je dr. Trust pomogao vratiti joj bivšeg ljubavnika. Tijekom potrage za rješenjem došao sam u kontakt s dr. Trustom i kroz njegovu pomoć moj se ljubavnik vratio u roku od 48 sati. Tako sam s ovom hrabrom savjetovati svakoga tko traži način da dobije ljubavnika da kontaktira Dr. Trust na WhatsApp: {+ 14432813404} ili putem e-pošte na {placeofsolution@yahoo.com} ja sam tako sretan barem ja i moj ljubavnik se vraća jedni drugima i zajedno odlaze u novu godinu zajedno Hvala vam još jednom Dr. Trust.

    ОдговориИзбриши
  5. Kontaktirala sam razne ljude, isla kod svakakvih vracara, astrologa, gledali su mi u kafu, dlan , pasulj....Ali bezuspesno
    Bila sam silovana kao dete, ostavili su me roditelji, jednom rečju nisam imala nikakav pravac u zivotu.
    Udala sam se i rodila 4 dece iz tri braka.Ni jedan brak mi nije uspesan.
    I slucajno mi drugarica kaze da joj je neka Renata pomogla, iskreno ja joj nisam verovala.I nekako ona mene natera i evo zahvalna sam i drugarici i Renati
    Hvala joj, imam decka koji je prihvatio moju decu i pruza mi ljubav koju nisam imala do sad.

    Do nje mozete doci putem vibera i vacapa +385923813830

    ОдговориИзбриши
  6. Posebno hvala dr. Agbazara za POVRATAK moje voljene u roku od 48 sati. Nemam što drugo reći osim da vam zahvalim i da vam kažem da sam sretna .. Moj ljubavnik se prema meni ponaša bolje i većinu svog vremena provodi sa mnom sada govoreći koliko me voli kao i uvijek .. Ako Imate problema s voljenim kontaktom dr. Agbazara putem e-maila: ( agbazara@gmail.com ) ili WhatsApp ( +2348104102662 ) jer je on rješenje svih problema u vezi

    ОдговориИзбриши
  7. Žao mi je što sam ovo stavio na internet, ali ne preostaje mi ništa drugo nego ispuniti obećanje dr. ALABI, moćnom bacaču čarolija koji mi je pomogao vratiti svog bivšeg supruga koji je već bio odsutan dva tjedna bez pozdrava meni. tako bolno iskustvo za mene jer je on moja prva ljubav i moj se život vrti oko njega, ali kad me ostavio zbog druge dame, dijelila sam suze i pokušavala sve da zaboravim na njega, ali duboko u srcu bilo je tako nemoguće jer sam ga voljela toliko unatoč boli od koje sam patila. Jedne vjerne večeri pročitao sam komentar o dr. ALABI, moćnom bacaču čarolija koji može pomoći vratiti bivšeg ljubavnika ili okupiti slomljeni dom i još mnogo toga, u početku je to bilo poput šale jer nikada nisam vjerovao u magiju. i Dr. ALABA mi se dokazuje dovodeći njezina muža kući kući nakon dva dana njegove ljubavne čarolije na mog supruga. hvala dr. alabi što me ponovno učinio kompletnom ženom i vratio mog izgubljenog ljubavnika, nastavit ću dijeliti ovo kome će možda biti važno popraviti sve u braku, umjesto da dijelim suze ili prolazim kroz srčani udar, samo ljubazno kontaktirajte dr. ALABU NA njegovoj kontakt e-adresi u nastavku (dralaba300@gmail.com), samo ga kontaktirajte i pogledajte što može učiniti. WhatsApp možete nazvati i putem njegovog broja +2349071995123. Sretno vama onima koji ikad daju ovo suđenje. Pozdrav, samo ljubazno kontaktirajte dr. ALABU na njegovu kontakt e-adresu ispod (dralaba300@gmail.com), samo ga kontaktirajte i pogledajte što može učiniti.
    WhatsApp možete nazvati i putem njegovog broja +2349071995123 sretno vam bilo----------

    ОдговориИзбриши
  8. Bok, ja sam Lucija Marko, ovdje sam da bih cijelom svijetu prenio ovu dobru vijest o tome kako sam vratio ljubav svog supruga. Bila sam izbezumljena kad me prošli mjesec ljubav ostavila zbog druge djevojke, ali kad sam našla prijatelja koji me upoznao s liječnikom Alabom, velikim glasnikom, razgovarala sam s njim o svom problemu, kako me je suprug napustio i kako moram dobiti posao u vrlo velikoj tvrtki. Samo mi je rekao da sam došao na pravo mjesto da ću dobiti želju srca bez ikakvih nuspojava. Rekao mi je što bih trebao učiniti, nakon što je to učinjeno, sljedeća dva dana, moja me ljubav nazvala telefonom i rekao mi izgovore da živim prije sada, a sljedeći tjedan nakon što me ljubav zvala da molim za oproštenje, bila sam pozvan na razgovor u moju omiljenu tvrtku, morao sam raditi kao nadzornik. Tako sam sretna i shrvana da moram reći cijelom svijetu o tome kako mi dr. Alaba pomaže da dam svom srcu deseir. Doktor Alaba stručnjak je za sve vrste uroka i dobre magije. Ako trebate bilo kakvu pomoć, obratite se dr. Alabi na sljedeću e-adresu: dralaba3000@gmail.com ili ga možete dobiti putem Whatsappa: +2349071995123. želim ti sve najbolje

    ОдговориИзбриши
  9. Pozdrav svima, moje ime je Dion Dublin, iz Finske. Ovdje želim podijeliti svoje svjedočenje, kako bih svima rekao kako sam vratio svoju ženu uz pomoć dr. Ogundelea, čarobnjaka. Žena me napustila više od 6 godina, svugdje sam tražio pomoć, ali nitko mi nije mogao pomoći. Prošli tjedan našao sam ljude koji su pričali o doktoru Ogundeleu na različitim forumima i kako im pomaže i u rješavanju njihovih problema, odmah sam kontaktirao dr. Ogundelea koji je odgovorio i započeo svoj posao nakon 24 sata, nazvala me supruga koja je otišla prije 6 godina i vratila se kući, ovo nisu samo priče, ovo je moje istinsko životno iskustvo, ovaj čovjek je vrlo moćan, obratite mu se za bilo koju vrstu pomoći i uvjeravam vas da ćete vam pomoći 100%. Kontaktirajte ga na WhatsApp -u i Viberu: +27638836445.

    ОдговориИзбриши
  10. Svatko tko danas čita ovo svjedočanstvo trebao bi slaviti sa mnom i mojom obitelji jer je sve počelo kao šala za neke ljude koji su rekli da je to nemoguće. Moje ime je Yosef Ben David i ja sam iz Tel Aviva, Izrael. Ali selim se u Chicago u SAD sa suprugom. Sretno sam oženjen s dvoje djece i ljupkom suprugom. Nešto se strašno dogodilo mojoj obitelji kad sam ostao bez posla, a supruga je napustila dom jer nisam mogao brinuti o sebi i potrebama svoje obitelji. Njezina i moja djeca u tom trenutku. Nijedna žena me ne podržava da se dobro brinem o djeci. Pokušavam poslati testnu poruku svojoj ženi, ali me sprječava da razgovaram s njom, pokušavam razgovarati s njezinom prijateljicom i obitelji, ali i dalje znam da mi se može pomoći, a kasnije sam se prijavio toliko prijatelja, ali ipak me nisu zvali, sve dok ne dođe vjeran dan koji nikada u životu neću zaboraviti. Kad sam upoznala svog starog prijatelja koji mi je objasnio sve moje poteškoće i ispričao mi je o velikom čovjeku koji mu je pomogao da se dobro zaposli u Coca Coli i rekao mi je da je čarobnjak, ali ja sam osoba koja nikad ne vjeruje u pravopisu, ali odlučila sam probati, a DrAlaba me uputila i pokazala mi što da radim ovih sedam dana obroka. Slijedim sve upute i dobro radim ono što je od mene tražio. DrAlaba se pobrinuo da sve prođe u redu i da će me moja žena ponovno vidjeti nakon divnog rada DrAlabe. Supruga me nazvala s nepoznatim brojem i ispričala se te mi rekla da joj jako nedostajemo ja i naša djeca i supruga koji smo se vratili kući. I nakon dva dana nazvao me prijatelj koji mi je poslao zahvalnicu, sada sam upravitelj Paragona u SAD -u. Savjetujem vam ako imate problema pošaljite poruku na ovu e-adresu: dralaba3000@gmail.com ili WhatsApp putem telefona +1 (580) 373-2215 i dobit ćete najbolji rezultat. Uzmite stvari zdravo za gotovo i to će vam oduzeti. Želim vam najbolje.

    ОдговориИзбриши
  11. Pozdrav svima,

    Ja sam privatni zajmodavac, nudim zajam od 2% ovo je legitimna tvrtka s čašću i razlikom spremni smo vam pomoći u bilo kojem financijskom problemu koji ste, nudimo sve vrste zajma pa ako ste zainteresirani za ovu ponudu zajma ljubazno nas kontaktirajte na našu e-poštu: (christywalton355@gmail.com) Također navedite sljedeće detalje kako bismo odmah mogli nastaviti s zajmom.

    Ime:
    Potreban iznos:
    Trajanje: a
    zemlja:
    Svrha zajma:
    Mjesečni prihod:
    Broj telefona:

    Kontaktirajte nas s gore navedenim detaljima na našu e-poštu: christywalton355@gmail.com

    Pozdrav svima.

    ОдговориИзбриши